همایش رصدخانه‌ها و زیج‌ها برگزار شد

همایش رصدخانه‌ها و زیج‌ها، به عنوان اولین همایش از سلسله همایش‌های آثار و ابنیه تاریخی و میراث مشترک ایران، با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اول آبان‌ماه در  سالن اجتماعات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا، در ابتدای این همایش که با حضور گسترده جمعی از منجمان، تاریخ‌نگاران، استادان نجوم، مورخان، پژوهشگران و علاقمندان به میراث‌فرهنگی ایران برگزار شد، مریم پروینی دبیر اجرایی همایش ملی رصدخانه‌ها و زیج‌ها به ارائه گزارشی دریاره چگونگی شکل‌گیری این همایش‌ و تلاش‌هایی که برای برگزاری و شکل‌گیری ایده سلسله همایش‌های آثار و ابنیه تاریخی و میراث مشترک ایران صورت گرفته است پرداخت.

سپس نادر کریمیان سردشتی دبیر علمی این همایش، درباره فرصت گرد هم آوردن جمعی از فرهیختگان این حوزه، اهداف همایش و شیوه جمع‌آوری مقالات و دعوت از اساتید نجوم برای حضور صحبت کرد. 

در ادامه ابراهیم جودکی، رئیس هیات‌مدیره شرکت طرح و ایده دروازه ملل به تبیین اهداف و ارزش‌های سلسله همایش‌های آثار و ابنیه تاریخی و میراث مشترک ایران صحبت کرد. 

سپس تیزری از تمامی کتاب‌های موجود در حوزه اخترشناسی در کتابخانه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پخش شد که مورد علاقه حضار قرار گرفت. 

در ادامه بخش ارائه مقالات استادان و پژوهشگران به صورت سخنرانی آغاز شد. 

سید حجه الحق حسینی استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با موضوع «زیج ایلخانی»، بهمن اکبری استاد دانشگاه و رایزن سابق فرهنگی در ازبکستان با موضوع «زیج الغ بیگ نماد تکنولوژی سمرقند»، محمد عسگری، محقق تاریخ علم و ساعت‌های آفتابی با موضوع «طرح ساخت و ماکت رصدخانه شهرری»، نادر کریمیان سردشتی رئیس انجمن تمدن ایران با موضوع «نسخه‌های خطی رصدخانه و زیج‌ها»، احسان‌الله شکراللهی رئیس انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی با موضوع «رصدخانه‌ها و زیج‌ها در آینه ادب فارسی»، ماموستا جاسم کلاری، محقق و پژوهشگر تاریخ نجوم در کردستان با موضوع «رصدخانه‌های اقلیم کردستان»، و عباس افتخاری استاد معماری دانشگاه هنر و معماری تهران با موضوع «طراحی و اجرای کره‌های نجومی در علوم فضایی نوین» سخنرانی کردند.

همچنین محمدحسین سنایی‌پور به ایراد پیام انجمن نجوم دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی پرداخت.

در پایان نیز کریمیان سردشتی بیانیه همایش را ایراد کرد و از تمامی حاضرین با لوح تقدیر، قدردانی شد. 

در حاشیه این همایش کودک هنرمند خوشنویس «آریا صبوری» نیز اشعاری را در حین برگزاری همایش در زمینه اخترشناسی می‌نوشت و به حاضرین اهدا می‌کرد.

عکس یادگاری دسته‌جمعی، نمای پایانی این همایش ملی بود.

گفتنی است که کلیه مقالات ارائه شده در این همایش در قالب کتاب ویژه همایش رصدخانه‌ها و زیج‌ها منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403080200082
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha